Scratch: Σύνθετη δομή επιλογής "Εάν ... τότε ...αλλιώς"

Η δομή απλής επιλογής, που έχουμε ήδη δει, χρησιμοποιείται σε προβλήματα όπου ελέγχουμε μία συνθήκη και αν αυτή ισχύει (είναι δηλαδή ΑΛΗΘΗΣ), προκύπτει μία συνέπεια (απόφαση). 

Πολλές φορές όμως μπορεί να πρέπει να πάρουμε μία πιο σύνθεση απόφαση. Με άλλα λόγια ο έλεγχος μίας συνθήκης μπορεί να οδηγεί στη λήψη μία απόφασης αν η συνθήκη ισχύει (είναι ΑΛΗΘΗΣ) ή στη λήψη μίας άλλης απόφασης αν η συνθήκη δεν ισχύει (είναι ΨΕΥΔΗΣ).

Ας δούμε τα ακόλουθα παραδείγματα:

  • Το πως θα ντυθούμε το πρωί πριν φύγουμε για το σχολείο θα εξαρτηθεί από τον καιρό. Έτσι, αν κάνει κρύο θα φορέσουμε μπουφάν, αλλιώς θα βάλουμε κοντομάνικο.  
  • Το σχολείο έχει προγραμματίσει μία εκδρομή για την επόμενη εβδομάδα. Αν είμαι καλά, θα πάω εκδρομή, αλλιώς θα μείνω στο σπίτι. 
  • Θα πάω για ψώνια με την μητέρα μου. Αν περισσέψουν χρήματα θα φάμε βάφλα με παγωτό, αλλιώς θα πάρω μία μικρή σοκολάτα. 
  • Αύριο γράφουμε διαγώνισμα στο μάθημα της Πληροφορικής. Αν τα καταφέρουμε όλοι, η κυρία θα μας αφήσει να παίξουμε, αλλιώς θα κάνουμε άσκηση. 
  • Αν τελειώσω το διάβασμα την Παρασκευή, θα πάμε ποδηλατάδα το Σάββατο με την οικογένειά μου, αλλιώς θα μείνω μέσα να διαβάσω.  
Τα παραπάνω παραδείγματα τα είχαμε δει και στην απλή δομή επιλογής. Υπάρχει όμως κάποια διαφορά. Μπορείτε να περιγράψετε τη διαφορά; 

Στα παραπάνω παραδείγματα πάντα υπάρχει μία συνθήκη και ένα αποτέλεσμα (ενέργεια) αν η συνθήκη αυτή είναι ΑΛΗΘΗΣ (δηλαδή αν ισχύει) ή κάποια άλλη ενέργεια  αν η συνθήκη είναι ΨΕΥΔΗΣ (δηλαδή αν δεν ισχύει).

Ας δούμε την πρόταση «Αν κάνει κρύο θα φορέσουμε μπουφάν, αλλιώς θα βάλουμε κοντομάνικο». Σε αυτή την πρόταση ισχύουν τα ακόλουθα: 
Συνθήκη: «Αν κάνει κρύο» 
αν η συνθήκη είναι ΑΛΗΘΗΣ: «θα φορέσουμε μπουφάν» 
αλλιώς αν είναι ΨΕΥΔΗΣ: «θα βάλουμε κοντομάνικο». 

Προσπαθήστε να συμπληρώσετε τον ακόλουθο πίνακα για τα υπόλοιπα παραδείγματα:

Πρόταση

Συνθήκη

Αν η συνθήκη είναι ΑΛΗΘΗΣ «τότε»

Αν η συνθήκη είναι ΨΕΥΔΗΣ «αλλιώς τότε»

Αν είμαι καλά, θα πάω εκδρομή αλλιώς θα μείνω σπίτι.

 

 

 

 

Αν περισσέψουν χρήματα θα φάμε βάφλα με παγωτό, αλλιώς θα πάρω μία μικρή σοκολάτα.

 

 

 

 

Αν τα καταφέρουμε όλοι, η κυρία θα μας αφήσει να παίξουμε αλλιώς θα κάνουμε άσκηση.

 

 

 

Αν τελειώσω το διάβασμα την Παρασκευή, θα πάμε ποδηλατάδα το Σάββατο με την οικογένειά μου, αλλιώς θα μείνω μέσα να διαβάσω.   

 

 

 

 



Όπως συμβαίνει στην καθημερινή μας ζωή, έτσι και στα έργα που δημιουργούμε στο  Scratch, μπορεί ο χαρακτήρας μας να πρέπει να κάνει κάτι  ανάλογα με το εάν ισχύει κάποια συνθήκη ή κάτι άλλο αν η συνθήκη δεν ισχύει. 

Για παράδειγμα ένας χαρακτήρας μπορεί να στρίψει δεξιά εάν ακουμπήσει (αγγίξει) ένα αντικείμενο (ή έναν άλλο χαρακτήρα), αλλιώς να συνεχίσει να κινείται. Με άλλα λόγια, «επιλέγει» να κάνει κάτι αν ισχύει κάποια συνθήκη ή κάτι άλλο αν δεν ισχύει η συνθήκη. 
Στο Scratch η εντολή για τη σύνθετη επιλογή είναι η «Εάν… τότε… αλλιώς» η οποία ανήκει στις εντολές της κατηγορίας Έλεγχος.  


Αν τη στιγμή που ελέγχουμε τη συνθήκη αυτή είναι ΑΛΗΘΗΣ θα εκτελεστούν οι εντολές που βρίσκονται ανάμεσα στο τότε και στο αλλιώς (1o τμήμα). Αν η συνθήκη είναι ΨΕΥΔΗΣ (δηλαδή δεν ισχύει) θα εκτελεστούν οι εντολές που βρίσκονται από το αλλιώς και κάτω (2ο τμήμα). 


Σύγκριση απλής επιλογής και σύνθετης επιλογής 



Εξάσκηση

Αρκούδα…μοναξιά!!!




Μπορείτε να περιγράψετε το αποτέλεσμα κατά την εκτέλεση του παραπάνω κώδικα; 



Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια